آموزش ابزارهای دیجیتال

پینترست چیست ؛ شبکه اجتماعی جذاب

پینترست چیست ؛ شبکه اجتماعی جذاب

اگر به دنبال شبکه اجتماعی جذاب و خاصی می گردد و از اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی خسته شده اید، پینترست بهترین جایگزین برای شما است . در ادامه با بامبو وردپرس همراه باشید.

صفحه اصلی پینترست
صفحه اصلی پینترست

 

همه شما بدون شک با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا هستید و شاید در آن مشغول فعالیت باشید و اگر از شما بپرسند مناسبت ترین شبکه اجتماعی برای اشتراک گذاری تصاویر را نام ببرید ، بی تردید می‌گویید اینستاگرام ؛ این شبکه اجتماعی تا پایان سال 2023 حدود 2 میلیارد کاربر فعال در دنیا دارد که 88 درصد از آنها خارج از ایالات متحده زندگی می‌کنند و بیش از 25 میلیون نفر از آنها ایرانی هستند .

باید به شما بگویم تنها اینستاگرام شبکه اجتماعی تصویر محور نیست ، بلکه شبکه اجتماعی دیگری نیز به نام پینترست وجود دارد که کاملاً از مجموعه ای تصاویر تشکیل شده که به نظر بعضی ها حتی از تصاویر منتشر شده در اینستاگرام زیباتر است ، چرا؟

به این دلیل که اکثر کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام بر خلاف آنچه فکر می‌کنند مهارت زیادی در عکاسی ندارند و این شبکه محبوب اجتماعی کاربران را ترغیب می کند تا عکس‌های متعلق به خود را پست کنند ، پس شما احتمال اینکه با تصاویر شخصی بی‌کیفیت و نامناسب از لحاظ زیباشناختی روبرو شوید، زیاد است .

 

 

پینترست
پینترست

 

پینترست شبکه اجتماعی مناسب جستجو و جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه و جذاب

باید به شما بگویم که هدف پینترست متفاوت است. این شبکه اجتماعی به کاربر فضایی از شاهکارهای دیگران را نشان می‌دهد تا بتواند آنها را مطابق با علایق و سلیقه خود جمع آوری کند؛ مانند کلکسیونی از ایده‌‎های بسیار جذاب و خلاقانه. درست برعکس اینستاگرام که کاربران را ترغیب به اشتراک‌گذاری تصاویر خودشان می‌کند!

 

اگر شما عاشق ایده و خلاقیت یا اینفوگرافیک و آموزش‌های کاربردی هستید، پینترست بسیار مناسب است. در پینترست مانند اینستاگرام می‌توانید چندین هزار دنبال کننده (فالوور) داشته باشید و شاید این نکته را ندانید که حنی می‌توانید از این شبکه اجتماعی محبوب کسب درآمد کنید. همچنین به شما می‌گویم که در پینترست سلبریتی‌ها و افرا مشهور حکمروایی نمی‌کنند و کاربران عادی فرصت و مجال ابراز وجود پیدا می‌کنند. درست برعکس اینستاگرام!

اینجا هرکسی برای موفقیت و دیده شدن از شانس یکسانی برخوردار است؛ شاید به این خاطر که در پینترست این شما نیستید که دیده می‌شوید، بلکه علایق شما است که دیده می‌شود. و هرچه در جمع‌آوری تصاویر، منظم‌تر و خوش‌سلیقه‌تر باشید، تعامل کاربران دیگر با مجموعه عکس‌های شما بیشتر می‌شود. در واقع می‌توان گفت پینترست جای افراد خوش‌سلیقه است.

در پینترست تنها شما نیستید که دیده ‌می‌شوید، بلکه سلایق و علایق شما است که دیده می‌شود و هرچقدر در جمع‌آوری تصاویر خوش‌سلیقه‌تر باشید و دقت بیشتری داشته باشید، دیگر کاربران با مجموعه تصاویر شما تعامل بیشتر برقرار می‌کنند. اینجا همه برای موفقیت و دیده شدن شانس یکسانی دارند، پس شما هم تا اینجا باید متوجه شده باشید که پینترست مناسب افراد خوش ذوق و خوش‌سلیقه است!

اگر می‌خواهید بدانید پینترست چیست، چگونه باید با آن کار کتید و چه برتری‌ها و مزیت‌ها‌یی نسبت به اینستاگرام دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پینترست چیست

پینترست چیست
پینترست چیست

پینترست (Pinterest) یک شبکه اجتماعی است که کاربران توسط آن می‌توانند در قسمتی مجزا و منظم معروف به تخته (Board)، تصاویر یا ویدئوهای مورد علاقه خود را پونز (Pin) کنند و به اشتراک بگذارند. در اکثر مواقع این پین‌ها از وب‌سایت‌های مختلف جمع‌آوری می‌شوند و به ندرت اتفاق می‌افتد که کاربران تصاویری را به اشتراک بگذارند که متعلق به خود آنها باشد.

باید این نکته را بدانید تنها در صورتی‌که پست شما تصویر یا ویدئو به همراه داشته باشد می‌توانید آن را در پینترست به اشتراک بگذارید؛ به عبارتی تمرکز بر تصاویر شباهت بین پینترست با اینستاگرام است و آن را با شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک و توییتر متفاوت می‌کند. هر زمان محتوا یا مطلبی در اینترنت نظر شما را به خود جلب کرد، پینترست برای شما آن مطلب را به همراه تصویر آن پین می‌کند و کاربران برای اینکه بتوانند آن را بخوانند باید روی عکس یا لینک کلیک کنند تا به آن صفحه منتقل شوند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پینترست جایی برای ترویج و کشف سبک زندگی است! اما چگونه؟ کاربران در این شبکه اجتماعی ایده‌های مربوط به مد و لباس، دستور پخت غذا و دسرهای هیجان‌انگیز، دکوراسیون خانه، سبک زندگی، جملات انگیزشی و بسیاری از موارد مورد علاقه خود را می‌توانند در پینترست پیدا کنند و در بردهای مرتبط پین کنند تا مجموعه‌ای از آن‌ها را در پروفایل خود داشته باشند. به عبارتی پینترست جایی برای کشف و ترویج سبک زندگی است!

برای اینکه با اصطلاحات تخصصی پینترست آشنا بشوید در اینجا به توضیح آنها می‌‎پردازیم:

برد در پینترست
برد در پینترست

پین Pin: هر تصویر یا ویدیویی که در پینترست به اشتراک می‌گذارید به اصطلاح پین می‌شود.

ری‌پین Repin: برای زمانی است که پین‌های کاربران دیگر را در پروفایل خود به اشتراک می‌گذارید.

برد Board: فضایی که پین‌های مرتبط را در آن قرار می‌دهید و به تخته‌ای شباهت دارد که روی آن عکس چسبانده شده باشد.

لنز Lens: قابلیتی در اپلیکیشن موبایل به شکل آیکون دوربین است و می‌توانید توسط آن از هر چیزی عکس بگیرید تا پینترست به شما پین‌های مشابه کاربران دیگر را نشان بدهد.

جالب است بدانید هنگامی که در اینترنت گشت و گذار می‌کنید کنار بعضی از تصاویر یا ویدئوها دکمه Pin It نمایش داده می‎‌شود، این به معنی است که شما می‌توانید با کلیک بر روی آن دکمه، محتوای مورد علاقه خودتان را مستقیماً در برد مورد نظر خود در پروفایل پینترست ذخیره کنید. شما حتی می‌توانید این پین‌ها را در فیسبومک و توییتر به اشتراک بگذارید. البته این نکته را هم خاطر نشان می‌کنیم که عکس‌های گالری خودتان را هم می‌توانید Pin کنید و یا به اشتراک بگذارید.

پینترست دنیایی جذاب و پر رنگ و نقش برای تمام افراد جهان ساخته است تا بتوانند چیزهایی که برایشان جالب و هیجان انگیز است را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این هدف کلی پینترست است.

داستان پیدایش پینترست

داستان پیدایش پینترست
داستان پیدایش پینترست

سه جوان آمریکایی به نام پال سیارا، بن زیلبرمان و ایوان شارپ می‌خواستند محصولی را بسازند که برای تمام افراد مفید باشد، به عبارتی افرادی که از تکنولوژی سر در نمی‌آوردند هم بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند و با کاربران دیگر در سراسر جهان به سرعت ارتباط برقرار کنند، این شروع داستان پیدایش پینترست بود.

در اوایل سال 2009 پیش از اینکه ایده توسعه پینترست مطرح شود، زیلبرمان محصولی به نام Tote عرضه کرد که توسط آن کاربران امکان این را داشتند از 30 فروشگاه که در این اپلیکیشن موجود بود قیمت لباس و اجناس دیگر را مقایسه کنند، محصولاتی که دوست دارند را در پروفایل خود ذخیره کنند و زمانی که محصولی شامل تخفیف می‌شد، توسط نوتیفیکیشن باخیر می‌شدند.

با اینکه اپلیکیشن Tote در رسیدن به اهدافش شکست خورد؛ اما همین شکست باعث شد تا ایده توسعه پینترست به ذهن زیلبرمان برسد.

سیارا و زیلبرمان همگام آنالیز داده‌های کاربران در اپلیکیشن Tote به این نکته رسیدند که کاربران علاوه بر اینکه محصولاتی که به آن علاقه داشتند را جستجو و ذخیره می‌کردند، محصولات جدیدی هم پیدا می‌کردند و تصاویر آنها را هم برای خودشان می‌فرستادند. این بررسی رفتار کاربران این ایده را به آنها داد که محصول جدیدی بسازند که کاربران توسط آن بتوانند کلکسیون مجازی جمع‌آوری کنند.

اولین نمونه از این محصول در پاییز سال 2009 میلادی به اتمام رسید. زیلبرمان در سفر خود به نیویورک با ایوان شارپ که طراح محصول در فیسبوک بود دیدار کرد، به دلیل نفوذی که شارپ داشت می‌توانست باعث رشد سریع این محصول تازه شود. طراحی شبکه‌ای (Grid) را هم یکی از ایده‌های شارپ بود که پینترست همچنان پس گذشت سالها از آن استفاده می‌کند و همینطور کدنویسی بخش عمده وب‎‌سایت را نیز او بود که انجام داد.

شاید برایتان سوال باشد که اسم این محصول چگونه انتخاب شد، جالب است بدانید که اسم آن ایده دوست‌دختر زیلبرمان بوده که از دو کلمه پی Pin به معتی پونز و اینترست Interest به معنی علاقه تشکیل شده است.

زیلبرمان خودش در جوانی عادت داشت کلکسیون بزرگی از پروانه جمع کند و به شوخی از آن به عنوان اولین نسخه پینترست یاد می‌کند. بنابراین طبیعی است که مفهوم کلکسیون از همان ابتدا در پینترست لحاظ شده باشد.

در زمان عرضه نسخه اولیه (بتا) پینترست در سال 2009 میلادی، توییتر تقریباً 20 میلیون و فیسبوک حدود 300 میلیون کاربر فعال ماهانه داشت؛ ولی جذابیت پینترست به خاطر موضوع دیگری است که آن را بین شبکه‌های اجتماعی دیگر منحصر‌به‌فرد کرده است. توییتر و فیسبوک بر اشتراک‌گذاری اتفافات روزمره تاکید می‌کنند، ولی پینترست درست برعکس آنها شما را به اشتراک‌گذاری علایق ترغیب می‌کند و به این خاطر بود که توانست در بین غول‌های شبکه‌های اجتماعی خود را مطرح کند و برای خود جایی باز کند.

بعد از گذشت حدود 9 ماه از عرضه نسخه بتا، وب‌سایت پینترست کمتر از 10 هزار کاربر داشت. زیلبرمان با نیمی از این کاربران تماس گرفت! شماره شخصی خودش را به آنها داد و به آنها گفت هر زمانی که بخواهند می‌توانند با او تماس بگیرند!

اولیه تجربه رشد بزرگ پینترست بعد از عرضه اپلیکیشن مخصوص آیفون در مارس 2011 میلادی (1390 شمسی) اتفاق افتاد. به همین ترتیب دومین رشد بزرگ آن چند ماه بعد رخ داد؛ زمانی که پینترست به عنوان یکی از 50 وب‌سایت برتر در مجله تایم معرفی شد. پینترست تا پایان سال 2011 در بین یکی از ده سرویس بزرگ و برتر رسانه اجتماعی بود و بیش از 11 میلیون کاربر بازدیدکننده جدید را هر هفته به خود جذب می‌کرد! با این رشد چشمگیر بود که پینترست در سال 2011 توسط وبسایت تک کرانچ، به عنوان بهترین استارتاپ جدید نامیده شد.

پینترست در سال 2015 حدود 100 میلیون دلار در سال درآمد داشت و این عدد در سال 2020 به 1/692 میلیارد دلار رسید. پینترست در مدت زمان ده سال توانست به کسب‌و‎‌کاری 15 میلیارد دلاری تیدیل شود، آن هم فقط با تمرکز بر کاربرانی که از قبل داشت و به کاربرانی که باید داشته باشد فکر نمی‌کرد. پینترست اولین محصول آنلاینی است که از نحوه تعامل افراد در دنیای واقعی الگوبرداری کرد تا به زندگی دیجیتالی آن‌ها رنگ بدهد. الان که این مقاله را می‌خوانید طبق گزارش فوربز، ارزش مؤسس آن، بن زیلبرمان بیش از 3/4 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

روش کار با پینترست

اگر شما هم مثل من از تماشای مناظر چشم‌نواز به وجد می‌آیید و یا یه دنبال ایده‌ها و طرح‌های جذاب و خلاقانه، آشپزی، سفر، نگه‌داری از گل و گیاه و یا پروش آنها هستید، بهتره همین حالا مراحل ثبت نام در پینترست را با ما دنبال کنید و نحوه کار با این شبکه اجتماعی را در ادامه بیاموزید.

ثبت‌نام در پینترست

صفحه ثبت نام پینترست
صفحه ثبت نام پینترست

پینترست بدون ایجاد حساب به کاربر اجازه تعامل با محتوای خود را نمی‎‌دهد پس برای اینکه بتوانید از پینترست استفاده کنید باید در آن حساب کاربری ایجاد کنید، برای ثبت‌نام در پینترست به سایت Pinterest.com بروید و روی گزینه Sing Up در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. برای ثبت نام در این شبکه اجتماعی می‌توانید از ایمیل و رمز‌عبور استفاده کنید،علاوه بر این برای وارد شدن به آن از اکانت فیسبوک یا گوگل هم می‌توانید استفاده کنید.

در پینترست می‌توانید دو نوع اکانت ایجاد کنید، اکانت معمولی که برای کاربران عادی در نظر گرفته شده و اکانت تجاری که برای معرفی و گسترش کسب‌و‌کار شما هست. برای ایجاد حساب تجاری باید بر روی گزینه Create a free business account که در انتهای صفحه ثبت‌نام قرار دارد، کلیک کنید و مراحل ثبت‌نام را که شبیه به ساخت اکانت شخصی است طی کنید.

تمام کابرانی که برای تبلیغ کسب‌و‌کار خود می‌خواهند از پینترست استفاده کنند طبق قانون پینترست باید از حساب تجاری استفاده کنند. اگر تا‌کنون از حساب شخصی برای معرفی و گسترش کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کرده‌اید، می‌توانید با حفظ تعداد فالوورها و محتوای به صورت رایگان آن را به حساب تجاری تبدیل کنید و از ابزارهای مخصوص آن از جمله Pinterest Analytics و بسیاری از امکانات دیگر برای تحلیل داده‌های مخاطبان، استفاده کنید.

ایجاد برد

با کمک برد (Board) می‌توانید پین‌های مرتبط با موضوعات خاص را دسته‌بندی کنید. استفاده از پینترست بدون ایجاد برد تا حدودی بی‌معنی است. ایجاد برد در پینترست خیلی آسان است. در صورتی‌که از نسخه تحت وب پینترست استفاده می‌کنید، برای ایجاد برد باید بر روی منوی پروفایل (Profile) که در سمت چپ دکمه قرمز رنگ Save قرار گرفته کلیک کنید و سپس گزینه Create Board را از انتخاب منو انتخاب کنید.

ایجاد بورد در محیط وب
ایجاد بورد در محیط وب

اما اگر از اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کنید باید بر روی آیکون + در صفحه Profile کلیک کرده و بعد گزینه Board را انتخاب کنید.

ایجاد بورد در محیط تلفن همراه
ایجاد بورد در محیط تلفن همراه

حالا بعد از انتخاب Board چه در نسخه وب و یا اپلیکیشن باید به آن یک نام اختصاص بدهید و بعد تعیین کنید که آیا می‌خواهید بردتان عمومی باشد یا خصوصی.

نکته: بردها در پینترست پیش‌فرض عمومی هستند و برای اینکه آن را به خصوصی تبدیل کنید باید بر روی گزینه Secret کلیک کنید تا فعال شود، بردهای عمومی را تمام کاربران می‌‎توانند مشاهده کنند و پین‌های آن در جستجوی گوگل به نمایش در ‌می‌آیند و پین‌های شخصی فقط برای شما و افرادی که شما به برد دعوت کنید، قابل مشاهده هستند.

ایجاد برد در پینترست

برای اینکه بتوانید از پینترست بیشترین بهره و استفاده را ببیرید سعی کنید برای هر برد یک موضوع خاص در نظر بگیرید البته که این موضوع اجباری نیست ولی با این که بردهای شما نظم بیشتری می‌گیرد و همچنین دسترسی به آنها برای شما و کاربران آسان‌تر خواهد شد و افراد بیشتری به دنبال‌کردن برده9ای شما ترغیب خواهند شد. مثلاً اگر در زمینه ورزشی برد ایجاد کرده‌اید، پین‌های آن باید با پین‌های برد آشپزی با دکوراسیون خانه متفاوت باشد.

پین کردن عکس و ویدئو به برد

اگر محتوای جالب و جذابی در وب‌سایت‌های مختلف پیدا کردید و یا عکس‌هایی که کاربران دیگر در پینترست به اشتراک گذاشته‌اند را می‌توانید پین کنید.

برای اولین بار که در پینترست ثبت‌نام می‌کنید از شما می‌خواهد که برخی از مواردی که به آن علاقه‌مند هستید را انتخاب کنید، در واقع این موارد موضوعاتی هستند که شما دوست دارید در صفحه اصلی (Home Page) پینترست خودتان به شما نمایش داده شود. در این صفحه می‌توانید عکس‌های مورد علاقه خود را جستجو کنید و برای اضافه کردن به کلکسیون خود بر روی آن کلیک کنید.

دکمه قرمز Save در نسخه وب پینترست ماننده Like عمل می‌کند. وقتی عکسی را در نسخه وب Save می‌کنید، به طور خودکار به برد مخصوص عکس‌های لایک شده فرستاده می‌شود که درست برعکس بردهای خودتان، نظم و ترتیب خاصی تدارد. اگر مجدد روی این آیکون (Save) کلیک کنید، عکس از کلکسیون شما حذف خواهد شد. تصاویر لایک شده را می‌توانید در Your Pinterest Likes ببینید و آن‌ها را به بردی مخصوص انتقال دهید با حذف کنید.

پین کردن عکس به برد
پین کردن عکس به برد

فهرست تمام بردهایی که ایجاد کرده‌اید را می‌توانید با کلیک بر روی منوی Profile در سمت چپ دکمه Save، مشاهده کنید. با انتخاب گزینه Create Board که در انتهای منو قرار دارد می‌توانید برد جدید ایجاد کرده و بلافاصله عکس را در آن ذخیره کنید با از بردهای موجود یکی را انتخاب کنید و عکس را در آن ذخیره کنید.

 

توسط دکمه اشتراک‌گذاری در پینترست می‌توانید عکس مورد علاقه خود را در توییتر یا فیسبوک منتشر کنید یا آن را برای دوست خود در واتساپ یا ایمیل ارسال کنید و یا اگر کسانی را در پینترست دنبال می‌کنید، عکس را برای آن‌ها بفرستید.

برای اینکه عکس‌ها را در کامپیوتر ذخیره کنید روی دکمه سه نقطه کلیک کرده و گزینه Download Image را انتخاب کنید.

با کلیک روی تصاویر، علاوه بر پین کردن و ذخیره آن‌ها می‌توانید با انتخاب گزینه Follow، پروفایل کاربری را که این عکس را به اشتراک گذاشته، دنبال کنید یا در بخش Comments برای آن نظر بگذارید.

پین‌هایی که در پینترست می‌بینید معمولاً به جای بارگذاری (Upload) مستقیم از خود پینترست، از وب‌‎سایت‌های دیگر توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند، شما می‌توانید با کلیک بر روی عکس لینک وب‌سایت مربوط را مشاهده کنید و برای اطلاعات بیشتر از آن بازدید کنید.

علاوه بر پین‌هایی که در Home Page می‌بینید یا محتوای وب‌سایت‌هایی که در پینترست به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید در نوار جستجو نیز پین‌های مورد نظر خود را پیدا کنید. مثلاً می‌توانید با جستجوی garden vegetables فهرستی طولانی از سبزیجاتی را که می‌توان در باغچه پرورش داد، مشاهده کنید. البته جستجوی فارسی هم نتایجی در بر خواهد داشت اما احتمالاً به اندازه جستجوی انگلیسی مرتبط و کامل نخواهد بود.

استفاده از پینترست لنز

یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین قابلیت‌های پینترست، به نام پینترست لنز (Pinterest Lens) است و تنها در اپلیکیشن موبایل در دسترس است. این قابلیت جالب در ماه فوریه سال 2017 میلادی (1395 شمسی) معرفی شده و چند ماه بعد از آن گوگل هم هم قابلیتی به نام گوگل لنز (Google Lens) رونمایی کرد. پینترست لنز فناوری تشخیص تصویر است و به شما این امکان را می‌دهد تا با گرفتن عکس از هر چیزی که مورد نظرتان است یا با باز کردن عکس از گالری موبایل خود، عکس‌های مشابه با آن را برای گرفتن ایده مشاهده کنید.

پینترست لنز
پینترست لنز

برای استفاده از پینترست لنز، اپلیکیشن پینترست را در گوشی هوشمند خود باز کرده، وارد بخش جستجو شوید و آیکون دوربین را انتخاب کنید.

سپس توسط گوشی خود از سوژه مورد نظر عکس بگیرید. الگوریتم‌های تشخیص تصویر پینترست نتایج تصاویر مشابه را به شما نشان خواهند داد. اگر تصویر را به‌طور پرتره بگیرید، نتایج هم عکس‌های پرتره را به شما نشان خواهند داد. از قابلیت لنز همچنین می‌توانید برای ایده گرفتن از عکس‌هایی که در گالری گوشی شما موجود است، استفاده کنید. اگر تصاویر شما شلوغ است، می‌توانید به کمک آیکون ذره‌بین در گوشه راست پایین صفحه روی سوژه خاصی تمرکز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا